Kvinnar skapar tillgänglig information vid en dator. Illustration.

Skapa tillgängligare information med stöd av WCAG

WCAG är riktlinjer som kan hjälpa dig att skapa tillgängligare information. Läs min guide med några av de centrala riktlinjerna för skribenter så kommer du en bit på vägen.

Lästid: 8–10 minuter.

Kontakta mig om ni vill ha hjälp att skapa tillgängligare information.

I den här artikeln kan du läsa om

Varför har W3C utvecklat WCAG?

WCAG, Web Content Accecibility Guidelines, är en uppsättning riktlinjer och standarder. De är utvecklade av World Wide Web Consortium (W3C) för att göra webbinnehåll mer tillgängligt.

Målgruppen är främst utvecklare men även skribenter kan ha nytta av att läsa dem för att

  • skapa tillgängligare information
  • bli en bättre kravställare mot utvecklare.

Vem kan ha svårt att läsa och förstå text?

Riktlinjerna är indelade i tre olika nivåer, från A till AAA. A är den lägsta nivån (minst tillgänglig) och AAA är den högsta (mest tillgänglig). Du som skribent och beställare väljer vilken nivå du vill lägga din ambition på.

För att uppfylla tillgänglighetslagen som gäller från juni 2025 så måste din tjänst uppfylla nivå A och AA.

Beskriv allt som inte är text

(Paragraf 1.1 och 1.2 (nivå A).)

En av de grundläggande principerna i WCAG är att allt som inte är text, så som bilder och kartor, ska ha textalternativ (alt-text) som beskriver bilden eller dess funktion på sidan. Alt-texten bör vara kort och beskriva bilden på ett sätt som är meningsfullt i sammanhanget. Om bilden är dekorativ och inte tillför något informationsvärde, bör alt-texten vara tom.

Om du har en detaljerad bild, som ett diagram eller en karta, räcker det inte alltid med en kort beskrivning. I sådana fall kan det behövas en längre förklaring.

Förinspelade ljud och video måste ha ett textalternativ, förutom när det redan fungerar som ett textalternativ och är märkt som det.

Tagga sidans språk

Beroende på ambition (A-AAA) så ska du ange huvudspråk för sidan och språk för andra ord.

Tagga standardspråk

(Paragraf 3.1.1 (nivå A).)

Du ska markera det standardspråk som dina webbsidor är skrivna på. Hjälpmedel kan då hantera text och innehåll på rätt sätt, utifrån språket. Sidans standardspråk är det språk som används mest.

Om rätt språk är markerat så kan till exempel en talsyntes spela upp texten på rätt språk. Att engelsk text felaktigt blir uppläst på svenska är förstås jätteirriterande. (Tänk dig att lyssna på före detta statsminister Göran Persson när han pratar engelska så förstår du kanske problemet.)

Tagga andra språk

(Paragraf 3.1.2 (nivå AA).)

På nivå AA ska du även tagga fraser eller passager på annat språk korrekt. Då kan du till exempel markera engelska fraser för att få ett korrekt uttal, i en i övrigt svensk text. Vissa undantag är tillåtna.

Förklara och anpassa språket

Beroende på ambitionsnivå (A-AAA) ska du anpassa språket och förklara ord.

Förklara ovanliga ord

(Paragraf 3.1.3 (nivå AAA).)

Du som skribent ska förklara ovanliga ord/fraser och idiom, till exempel i en ordlista eller genom en länk till en förklaring. Du ska även förklara ord eller fraser som har en annan betydelse än den vedertagna.

Förklara eller skriv ut förkortningar

(Paragraf 3.1.4 (nivå AAA).)

Första gången du skriver en förkortning i en text, ska du förklara den. Förklaringen kan du göra i texten eller i en separat ordlista. Kortare (eller enklare) förklaringar får plats direkt i texten: ”När statsministern skulle tala i FN, Förenta Nationerna, så…” I andra fall passar det bättre att lägga dem separat.

Tänk också på att du sällan behöver använda förkortningar som t.ex. eller mm. Du har oftast plats att skriva ut dem. Det hjälper din läsare.

Anpassa för läsare efter läsnivå

(Paragraf 3.1.5 (nivå AAA).)

När du skriver en text som kräver att läsaren har studerat på högre (eftergymnasial) nivå så ska det finnas anpassningar som gör att även den som inte har studerat vidare kan förstå texten. Tekniker som nämns här i WCAG är till exempel att du kan erbjuda läsaren

  • en sammanfattning
  • stödjande bilder
  • uppläsning av texten.

Det finns talsynteser som du kan installera på din webbplats, för upplästning. De bidrar till en tillgängligare text.

Ge uttalsstöd ibland

(Paragraf 3.1.6 (nivå AAA).)

Om texten innehåller ord som har flera betydelser och betydelsen beror på hur ordet läses ut, så ska du erbjuda uttalsstöd av ordet. Ord som har flera betydelser beroende på uttal är till exempel ”tomten”:

  • ”Jag såg tomten.” Är det en röd man med vitt skägg eller en fysisk plats där du ska bygga ett hus?

Skapa bra kontrast

(Paragraf 1.4.3 (nivå AA) och 1.4.6 (nivå AAA).)

Skillnaden i kontrast mellan text och bakgrund ska vara minst 4,5:1. Hitta färgkoderna för din text och bakgrund och kontrollera i en kontrasträknare om de är bra nog.

För att nå upp till den högre nivån (AAA) följer du riktlinje 1.4.6 som säger att förhållandet ska vara 7:1.

Läs mer om hur kontrast gör texten läsbar.

Skapa bra visuell presentation

(Paragraf 1.4.8 (nivå AAA).)

Du ska se till att följande gäller:

  • Användaren kan välja för- och bakgrundsfärger.
  • Textblocket har en bredd på högst 80 tecken.
  • Texten är inte justerad mot både vänster och höger marginal. Bara vänster marginalen ska vara rak.
  • Radavståndet är minst ett och ett halvt gånger typsnittets storlek, inom stycken.
  • Avståndet mellan stycken är minst 1,5 gånger större än radavståndet.

Texten kan också förstoras utan hjälpmedel upp till 200 procent. När hen gör det så ska inte användaren behöva skrolla horisontellt för att läsa en rad text (i ett fönster i fullskärm).

Ange länkens syfte och en förklarande sidtitel

(Paragraf 2.4.4 (nivå A) och 2.4.2 Sidtitel (nivå A).)

Båda de här riktlinjerna handlar om att länkens eller sidans namn ska vara tydliga.

Länken ska själv förklara sitt syfte. Syftet ska vara så tydligt att läsaren vet det, utan att behöva läsa något annat. Länken ska alltså kunna stå helt för sig själv utan förklarande text:

Sidans titel har ett syfte. Du skriver den för att hjälpa läsaren att hitta innehåll. Därför ska du skriva beskrivande titlar och användaren ska inte behöva läsa sidans innehåll för att veta vad hen hittar där.

Vad är bra och tillgängliga rubriker.

Kontakta mig för att få veta mer om hur du skapar tillgänglig text. 

Organisera din text så att delarna får logik

(Paragraf 2.4.10 (nivå AAA) och 1.3.1 (nivå A).)

De här paragraferna handlar om att använda taggar (H1-H6) för att markera rubriker. Men också om hur viktigt det är att texten organiseras hierarkiskt med tagg H1, sedan tagg H2, sedan tagg H3 och så vidare. Ett högre nummer ska alltid komma under ett lägre.

Hjälpmedel använder taggarna för att avgöra vad som är huvudrubrik, mellanrubrik etcetera och vilka stycken som är underordnade andra stycken.

Det finns program för att skapa hemsidor och dokument. De hjälper dig att skapa korrekt taggad text.

Gör rubriker tillgängliga.

Läs mer om WCAG

Sammanfattningsvis har WCAG utformat de här riktlinjerna och framgångskriterierna för att förbättra användbarheten och tillgängligheten till webbsidor för alla användare.

WCAG 2.2 och dess framgångskriterier, länk till w3.org.


Publicerat