Ny tillgänglighetslag säger att alla ska kunna använda digitala produkter och tjänster, oavsett funktionsförmåga. Det är EU:s tillgänglighetsdirektiv som blir lag i Sverige i juni 2025. Läs om vad du kan göra för att innehållet på din sida ska bli tillgängligt.
Lästid: 2–3 minuter.
EU:s tillgänglighetsdirektiv blir svensk lag den 28 juni 2025. Då ska digitala tjänster och produkter uppfylla specifika standarder för tillgänglighet. Det gäller både utformning (design) och innehåll.
Lagen heter Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, men kallas oftast för tillgänglighetslagen.
I den här artikeln kan du läsa vilka brancher som omfattas och vad du kan göra för att ditt innehåll ska bli tillgängligt.
Ny tillgänglighetslag omfattar följande branscher
Tillgänglighetslagen gäller för tillverkare, importörer, distributörer och tjänsteleverantörer och omfattar tjänster inom områdena:
- elektronisk kommunikation, till exempel internetanslutning
- bank- och betaltjänster för privatpersoner
- e-handelstjänster (undantag för de som enbart vänder sig till företag eller offentlig sektor)
- persontransporttjänster (undantag för mindre och kortare transporter)
- e-böcker
- audiovisuell media; till exempel tv, datorspel, webbapplikationer och film.
Även kundtjänst och utbildningar för tjänster ska vara tillgängliga enligt lagen.
Lagen gäller också produktkategorierna:
- läsplattor
- persondatorer, smarttelefoner, plattor och operativsystem
- betalningsterminaler, biljettautomater, incheckningsautomater och bankomater
- självbetjäningsterminaler för tjänster enligt ovan (men inte självbetjäningsautomater i fordon)
- terminalutrustning för elektroniska kommunikationstjänster; till exempel routrar och modem
- terminalutrustning för audiovisuella medietjänster; till exempel digitalboxar och smarta tv-apparater.
Du hittar en fullständig lista över områden och produkter/tjänster på sidan 93 i regeringens utredningen av direktivet.
Vilka krav påverkar dig som skribent?
- Dokumentation av produkter eller tjänsters tillgänglighet. Om du säljer en vara ska du till exempel ange om kunden kan ansluta sin hörapparat till produkten eller om e-boken går att läsa med olika hjälpmedel. I dagsläget säger lagen bara att du ska ange informationen om du har den.
- Utbildningar om tjänster ska vara tillgängliga.
- Information om tillgängligheten i produkten eller tjänsten ska vara skriven på ett tillgängligt sätt.
- Informationen i tjänster och produkter ska vara tillgänglig. Till exempel ska kunden vid en självbetjäningsterminal kunna lyssna på all information.
- Kundtjänst och support ska kunna berätta om tillgänglighet i tjänsten. Kunden ska också kunna kontakta de båda på ett tillgängligt sätt.
- Innehållet i webbtjänster och appar ska vara möjligt att uppfatta, möjligt att hantera, vara begripligt och robust.
Hur uppfyller du lagen?
Du ska följa den europeiska standarden EN 301 549 för att uppfylla lagen. Standarden hänvisar till WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ett sätt att uppfylla lagens krav för digitalt innehåll.
Om WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ett sätt att uppfylla lagens krav.
5 krav för tillgänglig digital information.
Mina andra blogginlägg om tillgänglighet.
Hör av dig om du vill ha hjälp att uppfylla lagen genom att skapa tillgänglig text.
Varför är tillgängliga digitala tjänster och produkter bra?
Tillgängliga digitala tjänster och produkter är oftast snabbare och enklare att använda eftersom de är användarvänliga. Kunden
- hittar snabbare rätt information om tjänsten eller produkten
- behöver inte kontakta kundtjänst
- hittar mer information i din blogg
- blir nöjdare med sin upplevelse
- avslutar snabbare sitt köp.
Det kan leda till ökad trafik, högre konverteringsfrekvens och större försäljning.
Tillgänglighet gör att fler inkluderas och kan bli självständiga. De kan då genom egna beslut välja just din tjänst eller produkt.
Mer läsning
Sedan tidigare gäller också Lagen om tillgänglighet till offentlig förvaltning, som rör offentlig förvaltning. Den kallas ofta för DOS-lagen.