Konkurrensen på nätet gör att ingen läser en svårläst artikel. Vad behöver du göra för att fånga de informationstörstande och få dem att gilla din sida (och i förlängningen köpa dina produkter/tjänster)?
Lästid: 1-2 minuter.
”Krisberedskap – det är inte bara sådant du kan köpa”*
Så lyder rubriken till artikeln som jag ska bearbeta. Och jag tänker direkt, att rubriken lovar att läsare sedan får en lista med sådant som hen behöver göra i händelse av kris. Det låter rimligt, eller hur?
I verkligheten, börjar artikeln med bakgrundsinformation och efter det följer citat från ägaren till företaget.
Jag skummar till slutet av artikeln innan jag inser att jag måste läsa hela artikeln, för att hitta informationen.
Här tappar företaget många läsare/kunder, som sällan känner att de har tid. Istället för att läsa artikeln, går de tillbaka till söktjänsten på internet och letar efter en annan artikel som är lättare att läsa. Användarupplevelsen blev visst inte så bra!
Jag som ska redigera om texten och göra den mer användarvänlig, börjar om igen från början av texten. Det visar sig att den utlovade informationen finns i ett av citaten. Ett citat som få kommer att läsa.
* För att inte hänga ut någon har jag ändrat några ord i titeln.
Kontakta mig för att få veta mer om hur du skapar text som når sin målgrupp.