I en digital miljö är användarupplevelsen central. En UX-skribent ser till att användare enkelt kan navigera i och förstå digitala tjänster. En viktig del av arbetet är att anpassa språk och ton efter målgruppen. Huvudfokus är att skapa en kognitivt enkel användarupplevelse.
Lästid: 2-3 minuter
I den här artikeln kan du läsa om
- Skriv texter för att förbättra användarupplevelsen
- Anpassa språk och ton till målgruppen
- Kunskap om kognition leder UX-skribenten rätt
En UX-skribent har ett helhetsperspektiv över kundens upplevelse digitala miljöer. Skribentens uppgift är att se till att kunden kan hitta det hen behöver eller navigera genom tjänsten.
UX kommer från engelskans ”User Experience”, och syftar på användarupplevelsen. Dessutom jobbar en UX-skribent tätt ihop med UX-designern och gör ibland precis samma jobb som den tekniska skribenten.
Vad ingår då i rollen som UX-skribent och vad är viktigt att ha för kunskap? Jo, det handlar om att förbättra användarupplevelsen, anpassa efter målgrupp och ha kunskap om kognition.
Skriv texter för att förbättra användarupplevelsen
Huvuduppgiften är att guida användaren och skapa en god upplevelse. Det gör UX-skribenten genom att:
- Ge användaren av den digitala produkter tydliga instruktioner.
- Skriva svar på användarnas vanligaste frågor.
- Förse formulär med logiska uppmaningar och frågor.
- Skapa texter som guidar kunden genom tjänsten (tillsammans med gränssnittet).
Anpassa språk och ton till målgruppen
Varje produkt eller tjänst har en målgrupp och UX-skribentens uppgift är att anpassa språket till målgruppens behov och kognitiva förmågor, oavsett vem det är.
Läs om att anpassa språk till en målgrupp som innefattar invandrare.
Kunskap om kognition leder UX-skribenten rätt
Oavsett målgrupp så är det viktigt att UX-skribenten har kunskap om kognition – det vill säga vet hur människor läser och förstår i en digital miljö. För UX-skribentens viktigaste uppgift är att minimera den kognitiva belastningen hos läsaren. Arbetet kan handla om att:
- Arbeta med klarspråk, för att fokusera på enkelhet, tydlighet och begriplighet.
- Skapa logiska hierarkier i text och rubrik, så att användaren navigerar enkelt.
- Se till att terminologi används konsekvent.
- Testa användarflödet och se till att felmeddelanden är användarvänliga.
- Säkerställa att användaren snabbt hittar svar på vanliga frågor.
- Samarbeta med UX-designers för att se till att knappar, formulär och texter är enhetliga och användarvänliga.
Kontakta mig för att få veta mer om hur du skapar text för din målgrupp.