Skapa en tillgänglig pdf från Word

Ett enkelt sätt att skapa en tillgänglig pdf är att spara som pdf i Word. Här beskriver jag de få stegen du behöver gå igenom för att den ska bli tillgänglig.

Kanske har du fått höra att din pdf inte går att läsa med skrämläsare? För att vara säker på att ditt dokument är tillgängligt och att konverteringen från Word till pdf fungerar så behöver du kontrollera inställningarna. Här beskriver jag hur du gör det.

Öppna ditt Worddokument och följ stegen nedan för att kontrollera tillgängligheten och sedan spara din Wordfil som en tillgänglig pdf.

Kontrollera tillgänglighet i Word

  1. Gå till ”Granska” > ”Kontrollera tillgänglighet”.
  2. Åtgärda eventuella problem, spara och kör kontrollen igen.

Hör av dig till mig om du vill ha hjälp att skapa tillgängliga filer.

Om tillgänglighetskontrollen i Word, länk till microsoft.com.

Kontrollera att du spara som tillgänglig pdf

  1. Gå till ”Arkiv” > ”Spara som” och välj var du vill spara filen.
  2. I fältet ”Filformat” väljer du ”pdf”.
  3. Klicka på ”Alternativ”.
    Vy för att Spara som. Visar knappen för Alternativ.

  4. Kontrollera att ”Visa taggar för dokumentstruktur” är aktiverat. Normalt ska det vara aktiverat.
    Vy för Alternativ. Visar radioknappen för Visa taggar för dokumentstruktur som ligger under 'Ta inte med utskrivbar information'.

  5. Klicka på ”Avbryt” om du inte ändrat något. Annars, klicka på ”OK”.
  6. Klicka på ”Spara” för att slutföra.

Om hur du skapar tillgängliga rubriker.


Publicerat